Ota yhteyttä: 0400 819997
Wanhan Tangon tekniikka ja tanssiminen

Wanhan Tangon tekniikka ja tanssiminen

Haluaisitko oppia tanssimaan Wanhaa Tangoa? Tälle sivulle olemme koonneet tietoa Wanhan Tangon askeleista ja kuvioista.

Tanssiote ja asento

  • Seuraaja hakee vasemmalla käsivarrella tuen viejästä, hartialinjasta ja olkavarresta pituudesta riippuen, käsi ranteesta sormiin päin rentona ilman otetta.
    Viejä ohjaa tanssia vartalollaan ja hartialinjaa kääntämällä. Viejän oikea käsi nojaa seuraajan selkään kevyesti ranteella sormien ollessa vapaana. Vasen käsi pitää
    seuraajan oikeata kättä kevyessä vasteessa seuraajan kasvojen korkeudella tai kättä voidaan pitää myös alhaalla lantion korkeudella ( vrt. Canyengue tango)
  • Pään asento yleensä samaan suuntaan ( kuten arg. tangossa)
  • Vartalot A-asennossa, jaloilla tilaa tanssia, seuraajalla kevyt noja eteenpäin viejää kohti
  • Viejän oikean käden paikka voi vaihdella käännösten ja kuvioiden aikana.

Perusaskel puolitoista tahtia tai kaksi tahtia.

Askelrytmityksessä useita variaatioita

1. Hidas – nopea-nopea- hidas

  • a) Viejä aloittaa oikealla  sivulle, tai taakse, tai eteen
  • b) tai oikealla  sivulle, paikalla, paikalla(painonvaihtotyylisesti), eteen
  • c) tai  oikealla eteen, hidas, nopea, nopea, hidas (nopea, nopea -painonvaihtoaskelena) tai
  • d) tai oikealla taakse hidas – ja sitten vasemalla sivulle eteen, eteen ( nopea, nopea,  hidas)

2. Jatkuva sivuaskel kaartaen hitailla askelilla ( kaksi iskua/ askel)

  •  Viejä aloittaa oikealla sivulle, vasen eteen, oikealla sivulle, vasemmalla eteen

Esimerkkikuvioita

  • Tanssiminen perusaskeleella myös kääntyen oikealle ja vasemmalle
  • Avauskäännös ja promenadi + liukukäännös oikealle/vasemmalle
  • Perusaskel ja suunnanvaihtokäännös vasemmalle
  • Painonvaihtokäännökset paikallaan pivotoiden vasemmalle (pivot ensimmäisellä sivuaskeleella ja viimeisellä hitaalla)
  • Neljän nopean lopetus avauksesta – suoraan eteen ja seuraajaa kääntäen, tai taaksepäin ja molemmat kääntyen ( kantakäännös viejällä)
  • Lyhyt vasen käännös ( yksi perusaskelikko)
  • Pitkä vasen käännös (hidas ja  1-2-3-4  hidas) ( neljän nopean lopetus + hidas) a) alikäännettynä, b) linjassa, c) ylikäännettynä
  • Mustalaiskäännös vasemmalle (perusrytmitys 3 x hidas, nopea, nopea hidas)
  • Jatkuva pitkä ylikääntyvä vasen käännös  pyörien ( tangovalssi..)
  • Oikea käännös avauksesta ja promenadista ( pyörivä avauskäännös, liukukäännös) )
  • Oikea ohituskäännös perusrytmillä hidas -nopea- nopea- hidas
  • Oikean alikäännetyn ohituskäännöksen ja vasemman käännöksen neljän nopean lopetus – yhdistelmä
  • Leijupyörintä promenadista oikealle ( paikallaan tapahtuva pyörintä)
  • Paikallaan pyöritykset vasemmalle ja oikealle neljän nopean lopetuksilla (vert. argentiinalaisen giro)
  • Puolenvaihto-ohitus eteenpäin neljän nopean lopetuksella
  • Avauskäännös taaksepäin tanssisuuntaan neljän nopean lopetuksella
  • Americano aloitukset ja käännökset nopea, nopea hidas- hidas, nopea, nopea hidas -rytmiikalla

Taivutuksia ja kallistuksia ei juuri ole, vaan tanssi etenee tanssisuuntaan ja pyörien.

Muut vanhat tangot ( Kaseihin tanssittavat viiden askelen tangot)

Perusaskelikon rytmitys: hidas, hidas, nopea, nopea, hidas (2 tahtia)

  • viejän aloittava jalka pysyy samana (vasen)  ja viimeinen hidas askel vedetään viereen( amerikkalainen tango) tai
  • viejän jalka vaihtuu ja kaikki askeleet ” ohiaskeleita ”( vanha englantilainen oppikirjatangotyyli)
Kotisivut yrityksille: Mainostoimisto Kompassi